Saturday 21 May 2011

Biarkan Memori Itu Menghantuiku.

Kaki itu melangkah lemah dalam gerimis air hujan. Sekuat hati aku cuba untuk melangkah agar sampai ke tempat untuk merebahkan tubuhku yang semakin lemah ini. Mengalir dan menjerit sekuat jeritan batinnya kerana seorang yang bernama lelaki. Saat ini pelbagai persoalan yang bermain dalam lubuk fikirannya. Mungkin pengakhirannya cukup membahagiakan diri aku. Ini pahit manis dalam alam percintaan. “Ya, inilah cinta”, ngomel mulut itu. Dongeng. Semua itu dongeng! Semakin kuat bunyi itu kedengaran, semakin kuat derita yang dialaminya. Hati aku berbisik kecil supaya melupakan peristiwa itu, padamkan segala memori itu, hapuskan segalanya!

Bagai anak kecil yang inginkan belaian seorang ibu yang amat dikasihi, begitu jua keadaan yang berlaku sekarang pada aku yang merindukan pelukan dan bebelan seorang ibu. Lalu, suara itu merintih, “Emak, lelaki itu bakal menjadi suami yang taat pada agamakah? Lelaki itu suami yang penyayang kepada anak-anaknya ke? Lelaki itu peneman setia dunia dan akhirat, mati dan hidup saya, bukan?” Menangis dan terus menangis. Hanya itu yang mampu dilakukan oleh perempuan yang lemah itu.

Anyys Syahira mempunyai gaya yang mempesonakan dan bisa mencairkan hati mana-mana lelaki yang ingin mendekatinya. Tubuh badannya yang ramping dan mempunyai perwatakan yang ceria melengkapkan pakej yang sedia ada. Beliau yang mempunyai kulit sawo matang dan ketinggian sederhana pasti dapat memikat lelaki idamannya. Jika dibandingkan dengan perwatakan aku, bagai langit dengan bumi. Kerap kali aku menyalahkan Tuhan dengan keadaan fizikal aku ini. “Ya Allah, maafkan atas kekurangan diri hamba-Mu ini. Aku bersyukur kerana aku dilahirkan cukup sempurna di sisi-Mu”, lalu air mata suci itu mengalir deras dan penuh keinsafan.

Hari yang berlalu tanpa wajah kekasih yang selalu dirindu membuatkan aku semakin tabah mengharungi liku hidup ini. Biarlah lelaki buaya itu terus bahagia dengan pilihan nafsunya. Kehidupan mesti diteruskan dan kaki harus melangkah untuk mencapai impian yang belum pasti.


Ilham tercetus daripada ;

Menyesal oleh Ressa Herlambang.

No comments:

Post a Comment