Sunday 15 May 2011

Itu Aku.

Irama itu sentiasa kedengaran sayup di telinganya. Ia bagai satu rutin harian untuk berbisik dan mengingatkan dia tentang sesuatu perkara. Suka-duka yang ditempuhi berabad lamanya tetap segar bermain di ruang legar dan setiap lorong yang dilaluinya. Mereka bergelak ketawa bagai tiada orang yang memerhati dan bergembira bagai dunia ini hanya milik mereka. Memori 10 tahun yang lalu menerjah akal fikirannya. Oh, ia benar-benar menusuk dalam jiwanya!

Gerak langkah dan anak mata yang memerhatikannya bagai suatu kebiasaan bagi pendatang baru seperti aku. Aku berasa janggal dengan suasana baru ini. Pelbagai persoalan timbul seakan-akan menakutkan aku dengan apa yang bakal aku tempuhi pada hari yang mendatang. “Oh, Tuhan! Tolonglah hamba-Mu dengan cabaran yang tidak aku ketahui,” bisik hati kecilnya seolah-olah tidak ada kekuatan dalam dirinya. Hari yang dilalui sendirian kini dihias dengan rakan yang dianggap sahabat dalam hidupnya. Dia mencipta kenangan dengan pelbagai cara yang dianggap gila oleh kedua-duanya. Gelak tawa bagai tiada penghujung jika bercerita tentang peristiwa silam mereka. Kekhilafan yang terjadi tanpa disedari banyak mengajar mereka tentang erti sebenar sebuah kehidupan. Sedih. Itulah perasaan yang sedang dialami oleh dia. Adakah sebuah persahabatan akan terhenti disebabkan fikiran yang cetek dan salah faham yang tiada penghujungnya?

Tanpa disedari, air mata jernih itu menitis di pipi gebu milik seorang perempuan. “Nisa, awak okay?”, tanya mulut kecil itu. Dia hanya melemparkan senyuman dan berharap peristiwa itu tidak berulang kembali. Kini, dia bahagia dengan apa yang telah dimiliki.


Ilham dari lagu;

Doa Perpisahan oleh Brothers.

No comments:

Post a Comment