Thursday 23 June 2011

Semanis Sanubarimu.

Potongan itu dihidangkan di atas meja. Cantik. Hiasannya ringkas tetapi ternyata memikat hati. Sayu. Ada sedikit suram di wajah aku. Mungkin aku sedih di atas pengakhiran ini? Mungkin jua ada sezarah kegembiraan pada riak wajah aku?

Aku biarkan sahaja perasaan itu membelengguku. Aku memandang wajah orang tua itu. Damai yang aku rasakan. Entah bilakan lagi aku dapat bersua muka dengannya. Entahkan wajah itu mengingati aku sebagai salah seorang anak didiknya.

Coklat hitam memenuhi ruang atas kek itu. Terdapat hiasan bunga di tepinya. Warna-warna lembut menghiasi kek coklat itu. Sedap!

Aku tidak betah dengan apa yang ingin dilakukan. Alunan muzik penyanyi Singapura itu berkumandang. Lantas, aku menghayati setiap baris liriknya. Jiwaku dicengkam dengan rasa yang aku sendiri tidak pasti.

Air mata itu bergenang! Cepat-cepat aku membunuh rasa itu. Oh, Tuhan! Kau lindungilah dia dari ancaman bahaya dan Kau sejahterakanlah tubuh badannya! Lalu hati kecil aku merintih.


Diilhamkan daripada ;
Selamat Ulang Tahun Sayang by Imran Ajmain.

No comments:

Post a Comment