Sunday 19 June 2011

Takluk!

Peluh membasahi dahi aku. Kelibat manusia yang sangat ramai tidak lagi kelihatan melalui deria ini. Bingkas aku bangun dari mimpi ngeri itu seolah-olah tiada jalan kesudahan aku lihat dari liku yang aku tempuhi tadi. “Ya Allah, apakah maksud melalui mimpi ini? Kenapa ia menyelubungi akal fikiran aku? Aku tidak mengerti semua ini, ya Tuhanku.”

Compang-camping pakaian yang membaluti tubuh badan mereka. Peluh yang menitis dan darah yang mengalir tidak pernah dijadikan alasan untuk mati dengan sia-sia. Kebangkitan kumpulan itu mematikan impian penduduk untuk hidup dalam keadaan damai. Merata tempat kawasan itu dipenuhi haiwan yang dipandang hina di sisi masyarakat. Malah, haiwan itulah yang banyak berjasa dalam pekerjaan yang dilakukan. Jijik! Ia membunuh manusia yang kelihatan bersendirian pada waktu malam.

Penindasan yang dilakukan pada golongan hamba semakin sampai kemuncaknya. Hari demi hari mereka dilayan tanpa rasa perikemanusiaan. Mereka dikurung. Mereka diherdik dengan kata-kata kesat oleh ketua suku kaum itu. Mereka bukan lemah. Mereka bukan hina. Mereka cuma tiada kuasa. Tapi, keajaiban tidak mustahil akan terjadi. Mereka sepakat! Mereka bersatu menentang suku kaum itu. Akhirnya, mereka berjaya dalam medan tempur mereka.

“Aku bebas dari cengkaman kuasa jahat itu. Akan aku bersihkan kawasan ini dari najis kotor yang bertaburan di muka bumi ini!”

Dan aku masih memikirkan apa erti disebalik semua ini.

No comments:

Post a Comment